- Op de Amsterdamse beurs kwamen donderdag onder meer betalingsverwerker Adyen en luchtvaartmaatschappij Air France-KLM met de kwartaalcijfers naar buiten.
- Adyen handhaaft de verwachtingen voor de omzetgroei dit jaar.
- KLM zag de winst in het derde kwartaal dalen door hogere kosten.
- Lees ook: Meer onzekerheid over de economie, hogere rente en stijging van de bitcoin: dit verwachten analisten van Trump 2.0
Donderdagochtend bracht een reeks grotere bedrijven op de Amsterdamse beurs de kwartaalcijfers naar buiten.
Betalingsverwerker Adyen boekte een hogere omzet in het derde kwartaal. Luchtvaartmaatschappij Air-France KLM zag de winst juist dalen. Bij staalgigant ArcelorMittal daalde de winst fors, onder meer door overschotten op de staalmarkt.
Het aandeel Air France-KLM daalde maandag met bijna 10 procent en ook Adyen ging hard onderuit met bijna 10 procent. ArcelorMittal zag het aandeel juist met 4 procent stijgen.
Air France-KLM ziet winst dalen door hogere kosten bij KLM
Air France-KLM heeft het afgelopen kwartaal flink minder winst geboekt dan een jaar eerder, toen er nog een recordresultaat in de boeken ging. Air France-KLM schrijft die daling onder meer toe aan de hoge kosten bij KLM. Maar ook de impact van de Olympische Spelen drukte op het resultaat.
De operationele winst van het luchtvaartconcern over het derde kwartaal daalde met 12 procent tot bijna 1,2 miljard euro. De nettowinst, waarbij ook de kosten voor onder meer belastingen en schulden zijn afgetrokken, kwam uit op 824 miljoen euro tegen 946 miljoen euro een jaar eerder.
De operationele winst bij KLM daalde met 143 miljoen euro op jaarbasis tot 396 miljoen euro. Dat KLM te maken had met hoge kosten, die onder meer te maken hebben met een tekort aan piloten en onderhoud, was al bekend. De luchtvaartmaatschappij presenteerde in oktober een maatregelenpakket dat op korte termijn het bedrijfsresultaat met 450 miljoen euro moet verbeteren.
Air France-KLM had eerder al gewaarschuwd dat zij geld mis zou lopen door de Olympische Spelen, die deze zomer werden gehouden in Parijs. Veel reizigers leken de Franse hoofdstad gedurende het sporttoernooi te mijden, gezien het aantal zomerboekingen dat achterbleef. De impact was echter minder groot dan eerder voorspeld: waar de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie in juli nog dacht 200 miljoen euro mis te lopen, is dat bij 160 miljoen euro gebleven.
De gevolgen van de Spelen waren vooral te merken bij Air France, waar de operationele winst met 74 miljoen euro daalde ten opzichte van het derde kwartaal in 2023. Worden de Olympische Spelen echter buiten beschouwing gelaten, dan ligt het resultaat van de volledige luchtvaartcombinatie in lijn met dat van vorig jaar. Toen hield het concern aan de periode van juli tot en met september een operationele winst van 1,3 miljard euro over. Dat was een verbetering van het kwartaalrecord dat zes jaar daarvoor werd gevestigd.
De omzet van Air France-KLM steeg met 4 procent tot bijna 9 miljard euro. Dochtermaatschappij Transavia droeg daar 1,1 miljard euro aan bij, ruim 10 procent meer dan vorig jaar. Transavia profiteert met name van het feit dat passagiers sinds kort moeten betalen voor hun handbagage, zoals een rolkoffer. Dat leverde dit kwartaal ruim 20 miljoen euro op. In tegenstelling tot Air France en KLM ging er bij Transavia wel een hoger resultaat in de boeken: de operationele winst steeg met 37 miljoen tot 225 miljoen euro.
Adyen handhaaft verwachting van omzetgroei met 20% tot 29% in 2024
Betalingsverwerker Adyen is hard doorgegroeid in het derde kwartaal. Het Amsterdamse bedrijf, dat transacties voor bedrijven als McDonald's, eBay en H&M afhandelt, houdt dan ook vast aan de verwachtingen voor dit boekjaar.
Adyen fungeert bij betalingen online of aan de kassa als schakel tussen verkopers en banken. In de maanden juli, augustus en september handelde het fintechbedrijf transacties af met een totale waarde van 320,6 miljard euro, 32 procent meer dan een jaar eerder. De eigen omzet steeg minder hard. Met 498,3 miljoen euro lagen de opbrengsten 20 procent hoger dan in het derde kwartaal van vorig jaar. Over de winst gaf Adyen geen details bij zijn kwartaalupdate.
Voor heel 2024 rekent Adyen nog altijd op een omzetstijging tussen de 20 en 29 procent. De winstmarge gaat volgens de verwachtingen van Adyen ook omhoog. In 2026 wil het betalingsbedrijf van iedere euro aan omzet minstens 50 cent overhouden als winst voor aftrek van rentebetalingen, belastingen en afschrijvingen.
Bouwer BAM boekt lichte winstgroei
Bouwconcern BAM ligt dit jaar "goed op koers" om meer woningen te verkopen dan in 2023. Daarbij profiteert het bedrijf van de sterke vraag naar nieuwbouw. Inmiddels zijn ook de eerste dertien zogenoemde Flow-woningen in Cruquius opgeleverd. Dat zijn huizen die zijn opgebouwd uit vooraf gefabriceerde modules met hout als basis. Volgens BAM is die manier van bouwen "duurzaam, snel en betaalbaar".
In de eerste negen maanden van dit jaar slaagde het bouwconcern erin 1.233 woningen te verkopen, tegen 863 in dezelfde periode vorig jaar. In heel vorig jaar bedroegen de woningverkopen van BAM 1670. Momenteel omvat de orderportefeuille meer dan driehonderd Flow-woningen.
De omzet van BAM ligt dit jaar tot nu toe 2 procent hoger dan vorig jaar, op 4,6 miljard euro. Gecorrigeerd voor onder meer rente en belastingen ging over de eerste drie kwartalen een winst in de boeken van bijna 203 miljoen euro. Dat komt neer op een winstgroei van bijna 2 procent.
Volgens BAM droegen vooral de Nederlandse activiteiten sterk bij aan deze cijfers. De resultaten werden wel geraakt door kostenoverschrijdingen en de vertraagde oplevering van twee scholen in Denemarken.
"De meeste activiteiten van BAM hebben in het derde kwartaal goed gepresteerd", zegt topman Ruud Joosten in een toelichting. Hij wijst daarbij ook op de prestaties van de Britse infrastructuurtak. Voor het hele jaar herhaalt BAM zijn verwachting om een winstmarge van 4 tot 5 procent te kunnen behalen.
De voorbije maanden haalde BAM ook weer nieuwe klussen binnen, waaronder de bouw van 192 woningen voor het project Lightyards in Eindhoven. Ook mag de bouwer aan de slag voor het Prinses Alexiaviaduct op de Maasvlakte en is een meerjarig raamcontract verworven met hoogspanningsnetbeheerder TenneT voor modernisering van het elektriciteitsnet. De orderportefeuille is over de gehele linie opgelopen tot 11,7 miljard euro.
BAM kan nog geen inschatting geven van de gevolgen van een onderzoek naar mogelijke fraude bij enkele opgeleverde projecten van BAM International. De bouwer vernam in 2022 van opsporingsdienst FIOD en het Openbaar Ministerie dat het bedrijf verdachte is in een strafrechtelijk onderzoek. Maar volgens BAM is niet duidelijk hoelang het onderzoek nog zal duren en wat de uitkomst zal zijn. BAM maakte in 2020 bekend de activiteiten van BAM International af te bouwen. Inmiddels zijn alle projecten afgerond.
ArcelorMittal heeft last van overproductie Chinese staalbedrijven
Staalconcern ArcelorMittal heeft in het derde kwartaal veel minder winst geboekt dan een jaar eerder. Het bedrijf met een beursnotering in Amsterdam beklaagt zich vooral over de Chinese staalindustrie. Die produceert veel meer dan nodig voor de eigen markt, wat leidt tot "onhoudbare marktomstandigheden" door de dumping van goedkoop staal op de Europese markt.
De omzet daalde tot 15,2 miljard dollar, tegenover 16,6 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst kwam uit op 287 miljoen dollar, 69 procent minder dan een jaar eerder.
"De toegenomen import in Europa is een zorg en sterkere handelsmaatregelen zijn dringend nodig om dit aan te pakken", zegt topman Aditya Mittal. Hij pleit ook voor een strengere 'CO2-correctie' aan de Europese buitengrenzen.
De Europese Unie heft een extra importheffing op staal dat buiten het landenblok op een vervuilendere manier is gemaakt, zodat Europese fabrikanten niet op achterstand komen te staan door dure verduurzamingsmaatregelen. Maar volgens Mittal moet dat mechanisme worden versterkt.